ÅRSBERETNING 2023

Antall medlemmer totalt: 228
Herav jr. medlemmer: 30
Antall familiemedlemskap: 20
* David Ferguson, Roy Kenneth Nilsbakken og Monica Therese Olsen er sponset med et æresmedlemskap.

Årets kæll: Ian J. Hoffmann

Kort oppsummering

For første gang siden 2020 kunne man starte året uten restriksjoner som følge av pandemien som hadde herjet verden i årene tidligere.

For mange var 2022 en drøm, med et lite forventet opprykk fra PostNord-ligaen til OBOS-ligaen. Vi var tilbake i toppfotballen for første gang siden 2010. Med det laveste budsjettet av samtlige klubber og til tider utfordrende treningstider om vinteren, var det mange som var spent på hvordan returen til toppfotballen ville gå.

Kråkevingen har hatt en solid medlemsvekst siden 2022. Antall medlemskap har fått fra 90 medlemmer til 228 herav 30 av disse er juniormedlemer mot 2 fra året før. Antall familiemedlemskap har økt fra 5 til 20 stk.

De fleste av spillerne var med videre, med få unntak, supplert med nye og kjente ansikter. Amin Askar vendte tilbake til MFK etter flere år ute på vift. Dette var første sesong siden 2009 at en sesongoppkjøring for A-laget skjedde uten Thomas Klaussen. Klaussen trappet ned som spiller og gikk til Ekholt, men er fortsatt i klubben som trener for Gatelaget. Stian Andersen, som hadde vært med siden 2019, takket også for seg.

Kråkevingen har også i år vært til stede på samtlige av klubbens hjemme- og bortekamper. For fjerde sesong på rad ble det presentert et tabelltips i våre kanaler. Før kampen, kampreferater og spillerintervjuer har blitt produsert henholdsvis av Jan Erik Syverud, Christian Thuesen og Filip André Kristiansen. Christian Thuesen har stått for bildene.

VingenPod produserte 27 episoder i 2023, hvor tre av disse var spesialepisoder, og en livepod på Spor 3.

Den gule våren

Året startet med at Kråkevingen promoterte medlemskap og sesongkort. Kråkevingen hadde egne priser som medlem på sesongkort i 2023, som årene tidligere. Mossingene var ivrige og klare for toppfotball igjen etter flere år borte.

Like før jul i 2022 lanserte vi MFK-kalenderen etter initiativ fra Christian Thuesen. Thuesen hadde laget en kalender med sine kampbilder fra opprykkssesongen, og inntektene skulle gå til MFKs Gatelag.

I løpet av februar ble to nye medlemsfordeler landet, og MGP-finalisten Skrellex kunne fortelle at han ikke hadde fått noe oppkalt etter seg i Moss. Ikke engang et pissoar. Representanter fra Kråkevingen kastet seg rundt. Sammen med MFK kunne man samme kveld annonsere at det skulle la seg gjøre.

MFK testet ut VAR i Sarpsborg mot Skeid, og årsmøtet i Kråkevingen ble avholdt på MFK-Brakka uten restriksjoner. Det ble lagt opp til en hybrid løsning for de som ønsket å delta over nett.

Christian Thuesen og Jan Erik Syverud fra Kråkevingen var gjester i podcasten Pyro&Pivo i episoden Moss FK: Til helvete og tilbake igjen.

MFK var for første gang på mange år på treningsleir i utlandet. A-lagsspillerne Vetle Hellestø, Marius Andresen og Oliver K. Stavdal kunne oppdatere mossingene med reisedagbok på Kråkevingens hjemmesider.

Kråkevingen stilte igjen lag i House of Foundations fotballturnering i Mossehallen. Med oss på laget var Thomas Klaussen og Rene Elshaug. Det endte med tap i B-sluttspillet da Kråkevingen ble bortdømt.

I mars ble det invitert til et medlemsmøte for Kråkevingens medlemmer med MFKs nye daglige leder, Erik Rønstad. Det var god oppslutning, med over 20 fremmøtte på møtedagen. Sikkerhetssjef i MFK, Ivar Klavstad, var invitert til møtet.

Mars var også måneden hvor billettsalget for de to første rundene startet. For første gang i OBOS-ligaens og Eliteseriens historie var det felles billettslipp 23. mars. Kråkevingen, ved Jan Erik Syverud og Roy Kenneth Nilsbakken, oppfordret mossingene til å være tidlig ute i våre kanaler gjennom flere videoklipp og andre innlegg.

Samme duo var på befaring med NFF på Melløs sammen med daglig leder, Erik Rønstad, og sikkerhetssjef, Ivar Klavstad. Temaet var sikkerhet, ståplasser, bortefelt og øvrige fasiliteter.

Kråkevingens leder, Daniel Rajah Sriskantharajah, var gjest i Moss Avis sin podkast Mosseball sammen med Amin Askar og Thomas Myhre, hvor temaet var sesongstart.

Nedtellingen var i gang for fullt. Grorud ble slått 3-0 hjemme på eget kunstgress. Kråkevingen stilte med salgsstand hvor det ble solgt solbriller, seidler, skjerf og kalendere over en lav sko i påskesola på Melløs.

Den påfølgende uken inn mot seriestarten mot Start telte Kråkevingen ned. Tabelltipset ble sluppet, Christian Thuesen og Jan Erik Syverud ble invitert i podkasten Start En Pod, og hele 12 artikler ble publisert i Kråkevingens kanaler den siste uken inn mot seriestart. Alt fra spillerintervjuer, podcast med Thomas Myhre og en sak med mossing og OBOS-orakelet Amund Lutnæs.

Rompuben inviterte til vorspiel på kampdag hvor Torgeir Hansen og Lasse Dahl opptrådte. Melløs var utsolgt for første gang på en haug av år. Det endte 0-0, hvor mange følte at MFK skulle ha vunnet. Vi var tilbake! Grunnlaget var lagt for 2023.

Mossingene stilte mannsterke i Fredrikstad da Sebastian Pedersen fikk æren av å score MFKs første mål i toppfotballen for første gang siden 2010. To busser fra Kråkevingen dro nedover sammen med en rekke andre som dro ned på egen hånd.

Årets første seier kom mot Jerv, som i 2022 spilte i Eliteserien. Claudio Braga og Marius Andresen scoret målene. Mossingene strømmet til kampene, hjemme som borte. Over 350 mossinger var på plass på Nordre Åsen en onsdag ettermiddag. Skeid solgte seg tomme for PIV. Etter seier mot Åsane 16. mai kunne vi feire 17. mai på kvalikplass.

Samtidig som MFK spilte bortekamp i Kristiansund, gikk Lyse Netter festivalen sin gang hjemme i Moss. Som medlem av Kråkevingen fikk man rabatterte priser på festivalpass.

Mossingene fortsatte å fylle opp bortefeltene. Mot KFUM Oslo var det kanskje pulvershitvafler og et kjedelig tap, men bortefeltet som rommet 450 plasser ble utsolgt. Hvem husker ikke da MFK tok sin første borteseier i Mjøndalen. MFK ledet tilskuertabellen på bortebane til sommeren.

Vårsesongen ble avsluttet hjemme mot Bryne. Kaptein Kristian Strande og Claudio Braga måtte stå over grunnet karantene. Sammen med Vetle Hellestø bidro de fra tribuneplass på supporterfeltet til Kråkevingen.

I cupen ble det seier mot Drøbak/Frogn og Kvik Halden før det var slutt etter å ha tapt på bortebane mot Sogndal.

En spennende høst

Første kamp etter sommerferien var Jerv på bortebane. En full buss med mossinger tok turen til det glade Sørlandet. Det endte uavgjort, og på vei hjem måtte bussen ta en liten tur innom Arendal for å plukke opp noen som aldri kom seg på kamp.

19. august avholdt VingenPod sin aller første livepod på Spor 3. På listen sto Erland Johnsen, Helge Kjøniksen fra Moss Avis og hovedtrener Thomas Myhre. Der ble det avholdt en auksjon med Roy Kenneth Nilsbakken som auksjonarius. Det var Kristian Strandens brukte, signerte og med svimerke som ble auksjonert bort. Pengene gikk til MFKs gatelag. Vinnerbudet endte til slutt på 2400 kr.

Høstsesongens første seier kom hjemme mot Mjøndalen, og det ble startet en spleis i regi av Emil Nilsbakken hvor pengene skulle gå til ny tromme til Kråkevingen. Aksel Baran Potur ble tildelt prisen for månedens ungespiller i OBOS-ligaen for juli.

Bare dager før KBK skulle gjeste Melløs ble tidligere MFK-kaptein Christian Michelsen avskjediget hos KBK og ble snytt for en retur til Melløs. Sesongens eneste avlyste busstur var den planlagte turen til Raufoss.

To av Kråkevingens medlemmer, Lasse Dahl og Torstein Eriksen, kunne fortelle at de i løpet av høsten skulle slippe en ny MFK-låt. Denne fikk navnet St. Thomas. Duoen var gjester i VingenPod og hadde release party på Rompuben sammen med Torgeir & Kjendisene samme høst.

Årets kronekamp var mot Skeid hjemme på Melløs. Med utvidet kapasitet ble det nok en gang utsolgt. MFK vant 3-0, og etter kampen var det samling for alle de som ønsket på Rompuben. Fotballstickerser hadde virkelig tatt av i Moss, og nye stickers var på plass til kronekampen.

Da vi skulle til Kristiansand uka etter oppsto det en litt kjedelig situasjon da bussen vi hadde bestilt fra Horten brått hadde «glemt» oss. Heldigvis fikk turansvarlig Roy Kenneth Nilsbakken på plass en Maxi-taxi fra Horten Taxi, og Kay Tore Tveter stilte opp med sin minibuss. Supporterne ankom Sør-Arena 14.59, og kampstart var 15.00.

I pausen under kampen mot Hødd på Melløs ble Skrellex-pissoaret endelig avduket. Tilstedte under avdukningen var leder Daniel Rajah Sriskantharajah, Siv Holder og daværende ordfører i Moss, Hanne Tollerud.

Flere mossinger ble nominert til Årets fotballfrivillige i 2023. Speaker Eskil Gudim, materialforvalter Ivar Klavstad, supporter Roy Kenneth Nilsbakken og teamet til MFKs Gatelag. Ingen av mossingene kom til finalen.

Mot slutten av sesongen kom den omdiskuterte kampen mot FFK. Det var knyttet stor spenning til hvordan denne kampen skulle løses med billetter. 23. oktober kom det en uttalelse fra styret i Kråkevingen om håndteringen av billettsalget. Torsdag 2. november ble det invitert til et digitalt medlemsmøte hvor temaet var gjennomføringen av FFK-kampen.

Kampen ble markert med bannere og en protestaksjon hvor supporterne i en tidsperiode gikk fra tribunen før man vendte tilbake til tribunen med et smell. Kampen levde helt inn, og det var derfor bittert at man tapte to poeng på overtid.

Sesongen og plassen ble sikret i siste seriekamp borte mot Kongsvinger med en 1-2 seier. Kråkevingen stilte med full buss og det var kaldt på Kongsvinger. Det var også heftig diskusjoner rundt et oppheng av et banner som førte til at SLO brukte store deler av 1. omgang til å diskutere med vakter og andre engasjerte fra Kongsvinger. Etter kampen ble det brått invitert til fest på Fiskebasaren i regi av MFK. Samme dag ble musikkvideoen til St. Thomas sluppet på YouTube.

I desember var Kråkevingen på plass på byens julemarked i regi av Moss i Sentrum. Tor Anders Brenno fra MFK var også til stede i kulda.

Like før jul ble spilleplanen for 2024 sluppet. MFK skulle åpne hjemme mot nyopprykkede Lyn på Melløs.