Åpent brev til Moss Fotballklubb – Hva i alle dager skjer på Melløs om dagen?

Hva i alle dager er det som skjer på Melløs om dagen? Er det i det hele tatt aktivitet på huset? Hvordan blir spillerne i alle avdelingene tatt vare på? Og hva gjør Moss Fotballklubb for å få inn penger i denne korona-tiden? Dette er spørsmål mange stiller seg om dagen, og vi ønsker å finne svar.

Den 1. april går Sprint-Jeløy ut i media med at de skal fylle Bellevue. De gikk offensivt til verks og hadde et stort ønske om å slå publikumsrekorden fra en cupkamp mot Vålerenga tilbake i 1985. Samme dag og nesten samtidig gikk markedsansvarlig i MFK, Heidi Stensvoll, ut i Moss Avis: “Går ikke ut og spør om penger”. Ok. Fair enough. Alle skjønner dette, men det er nå vi finne andre løsninger. Hva gjør resten av fotball-Norge? Hva kan vi gjøre annerledes i denne tiden vi nå befinner i oss nå? En god idé må ikke nødvendigvis være å finne opp kruttet på nytt, men låne av andre og vri det slik at det blir formet i “klubbdrakt”.
Det stilles et spørsmål fra Moss Avis om de har tenkt i samme bane som Sprint-Jeløy, og svaret er:
– Vi har tenkt på masse. Vi har ukentlige møter, men passer på å ikke tygge for mye fordi vi ikke vet hvor lenge dette varer eller hva som skjer. Vi har masse innspill og ting vi har planlagt. Vi har ganske god kontroll.

– Som hva?
– Vi har ikke planlagt noe konkret. Vi følger nøye med rundt oss. Vi har fått tips fra Divisjonsforeningen om hva vi kan gjøre, for eksempel slik Hødd gjør med Hødd mot korona, avrunder hun.
Hødd mot korona er en kamp med tre utfall der du er med og støtter tre frivillige organisasjoner. Det er med andre ord ikke umulig at et tilsvarende stunt vil bli gjort på Melløs i tiden som kommer.

Dette resulterte i at Kråkevingen tok saken i egne hender og oppfordret til kjøp av billetter til en kamp som ikke ville bli spilt og oppfordret klubben til å henge seg på. Kråkevingen gjorde dette til en konkurranse ved å vise til kvittering av kjøpt billett. Her savnet vi engasjement fra klubben. Pga situasjonen i verden så ønsket vi å gi en håndsrekning og drahjelp fra oss i Kråkevingen, men kastet seg ikke på. Foruten at innlegget ble delt en fattig gang var det null engasjement fra klubbens side. Dette skuffet oss.
Registrer og at klubbens daglige leder regnet med at det ville bikke 300 antall solgte billetter til kampen over påske da Moss Avis kjørte en oppfølging antall solgte billetter for Moss og Sprint. Tror dere virkelig at ting går av seg selv? Sprint grusa oss på solgte billetter. Det skal ikke skje. Ingen unnskyldning.

Når vi kommer til selve “kampdagen”. Her fantes det mange muligheter! Flere supportere etterlyste en virtuell kiosk. Er det noe folk vil i disse tider, så er det å kunne bidra. Med et eller annet. Et strålende eksempel er Gressvik. De solgte kioskvarer for 15 000,- uten at kiosken var åpen. Som sagt. Folk vil bidra, men de må føle seg velkommen til å bidra.
Pølse i vaffel, kaffe, brus, is og lodd. Mange muligheter. Vi har sett flere klubber har annonsert dette. Flyeres og jungeltelegrafen. Hva med å pushe salg av supportereffekter, drakter og sesongkort? Flere klubber rundt om i landet selger fortsatt sesongkort, og sesongkortsalget øker. Nettopp på grunn av folk vil støtte opp og bidra. Og dette bringer oss over på en annen sak: Vi har ikke sett en form for sesongkort-kampanje. Ikke til jul eller i vinter. Vi vet det var en sak om sesongkort i starten av desember og det ble nevnt i en parentes når appen ble lansert.

På søndag 3/5 skulle vi egentlig tatt imot Hødd til årets andre hjemmekamp denne sesongen. Her var det nok en mulighet til å finne på noe. Ingenting. Vi i Kråkevingen tok saken i egne hender. Lørdag 2. mai lanserte vi at vi hadde åpen virtuell kiosk. Saken ble pushet på Facebook (4 ganger), Instagram (3 ganger) og Twitter (2 ganger). Fikk vi noen delinger eller lignende fra klubben? Nei.

Hvis vi ser til Drammen og Strømsgodset – der har den kampanje #JegErMed som går ut på at privatpersonen og bedrifter kan kjøpe en eller flere mursteiner. En “Wall of support”. Den skal være et symbol på kjærlighet til klubben og at man i Drammen står sammen i krisetider.
Denne veggen vil få en sentral plass på Marinlyst. En plass på «Folkeveggen» koster 500 kroner for privatpersoner og 5000 kroner for bedrifter. For dette beløpet får du navnet ditt inngravert på veggen – et synlig avtrykk på din støtte til klubben i ditt hjerte i Korona-krisen. Og alle som bidrar vil dessuten få tilsendt et personlig takkekort fra oss i Strømsgodset.

Hvorfor ikke gjøre noe lignende her i byen? Vi har et klubbhus som kan brukes til noe tilsvarende. Kjøp en planke og få navnet ditt på veggen! Det betyr ikke at klubbhuset skal se ut som en navne- eller reklamevegg. Få opp store skilt på inn- og utsiden av klubbhuset. Disse bidro til “Klubbhus-kampanjen”. Gå i dialog med PS Press som er en god samarbeidspartner av både Kråkevingen og klubben. Det er klubbvenner i administrasjonen og vi er sikre på at en kunne fått en bra deal rundt dette!

Hvorfor ikke gjøre noe lignende som Rygge med skrapmetall? Der har de nesten fylt opp to containere som har gitt penger inn i klubbkassa.
Med en permittert markedsavdeling i MFK må man se på ressursene rundt klubben som kan jobbe lovlig i denne perioden som kan dra ut i tid. Styret i klubben har sagt seg frivillig til å drifte mot et honorar. Klubbvenner blant supportere, sponsorer og ubetalte spillere. Drive dugnader i mindre grupper. Melløs er stort område – fra A-B feltet til Løken. Få unna forefallent fysisk arbeid som rydding og fixe opp i nytt klubbhus. Få inn noen kroner gjennom konkrete og fiksjonelle salg. Skape et felles engasjement med ønske om deling på nett ved å opprette en emneknagg – #DittMFK. Gamle klenodier, som ellers støver på kontoret, kan loddes ut. Hvis en ønsker at den vanlige mann i gata skal bidra, og at klubben skal ha en viktig betydning for han, så må en gjøre seg synlig. Vær kreativ. Tenk annerledes!

I skrivende stund er det tirsdag 5. mai og nå bør vel fruktene av alle disse møtene høstes?